Hersenschudding op het sportveld, wat te doen en wanneer kun je weer sporten?

Wat is een hersenschudding?

Een hersenschudding wordt over het algemeen veroorzaakt door een directe klap op het hoofd of de nek. Denk aan een kopduel waarbij de hoofden tegen elkaar komen of bij een landing waarbij het achterhoofd de grond met grote snelheid raakt. In 2013 is er een expert rapport verschenen waarin de aanbevelingen staan hoe te handelen bij een hersenschudding rond het sportveld (1).

Waaraan herken je een hersenschudding tijdens en na het sporten?

Een direct of kort na het trauma opkomende hoofdpijn, in combinatie met versuft gevoel en veranderde emoties.
Fysieke tekens als bewustzijnsverlies en verminderde spraak
Veranderd gedrag (geïrriteerd, angstig)
Traag reactie vermogen op simpele vragen (stand van de wedstrijd, stad waar de wedstrijd gespeeld wordt)
Slaap verstoring in de dagen na het trauma
Wat moet je doen bij het vermoeden van een hersenschudding?

Laat de sporter onderzoeken door een medisch onderlegd persoon rond het sportveld. Als deze niet in de buurt is laat de sporter dan niet alleen en neem contact op met de huisartsen post. Hier kan overlegd worden of het nodig is de sporter in te sturen voor nader onderzoek.

Revalidatie, herstel en terugkeer naar sport

Als een arts eenmaal een hersenschudding heeft vastgesteld dan is rust de belangrijkste interventie. In ieder geval 24-48 uur rust is geadviseerd. Op dezelfde dag sport hervatten wordt absoluut afgeraden. De volgende 6 stappen kunnen doorlopen worden om een veilige terugkeer naar sport te garanderen. Voor iedere stap is 24 uur uitgetrokken zodat terugkeer naar volledige sport 1 week in beslag neemt. Belangrijk is dat de sporter klachten vrij is op het moment van hervatting van activiteiten. Op het moment dat klachten/symptomen terugkomen of verergeren moet 1 stap teruggenomen worden in het schema.

Stap 1: 24-48 uur Rust (geestelijk en lichamelijk)

Stap 2: licht uithoudingsvermogen (wandelen, zwemmen fietsen) op licht/matige intensiteit

Stap 3: sport specifieke bewegingen, tempo verhogen, dribbelen. Geen belasting op het hoofd!

Stap 4: contact vrij sporten bijvoorbeeld voor voetbal pass en trap vormen

Stap 5: volledig mee trainen

Stap 6: wedstrijd fit

Nick de Visser MSc,

Fysiotherapeut & Sportfysiotherapeut

  1. McCrory Pea. Consensus statement on concussion in sport: the 4th International Conference on Concussion in Sport held in Zurich, November 2012. Br J Sports Med. 2013 februari; 47.
Publicatiedatum: 10-05-2016


« Terug naar het overzicht